Program profilaktyki ZPEW w Łęczycy
Program Profilaktyki
Zespołu Placówek Edukacyjno – Wychowawczych
w Łęczycy
Cele główne Szkolnego Programu Profilaktyki
Zadaniem profilaktyki jest chronienie rozwoju człowieka przed zagrożeniami oraz reagowanie na pojawiające się zagrożenia. Celem stworzonego programu profilaktyki jest zatem ochrona naszych uczniów i wychowanków przed zakłóceniami rozwoju, przed podejmowaniem zachowań hamujących lub niszczących rozwój i określanych jako zachowania ryzykowne.
Uczniowie naszej placówki to dzieci i młodzież niepełnosprawna intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim, dlatego ważne jest podczas realizacji programu profilaktyki uwzględnienie specyfiki funkcjonowania intelektualnego uczniów i ich możliwości psychoruchowe. U naszych podopiecznych występują trudności w procesie logicznego myślenia, kojarzenia faktów, analizowania sytuacji, przewidywania skutków swoich działań, a także problemy z koncentracją uwagi, rozumieniem poleceń, wolne tempo uczenia się.
Powyższe problemy wskazują więc jakie należy wyodrębnić działania profilaktyczne i jak budować szkolny program profilaktyki, tak aby zaspokajał on specyficzne potrzeby edukacyjne uczniów.
Program profilaktyki jest uzupełnieniem Programu Wychowawczego placówki i podstawą do tworzenia planów wychowawczych.
Działania w ramach Szkolnego Programu Profilaktyki dotyczą także osób odpowiedzialnych za uczniów szkoły tj. rodziców, opiekunów i nauczycieli. Celem głównym programu jest zdobycie przez uczniów naszej szkoły umiejętności bezpiecznego, zdrowego i jak najbardziej autonomicznego funkcjonowania w życiu społecznym przy zrozumieniu i respektowaniu ogólnie przyjętych norm.
Cele szczegółowe
- Wzmacnianie więzi w rodzinie.
- Kształtowanie pozytywnych relacji między uczniami.
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów (porozumiewanie się, asertywność, rozwiązywanie konfliktów).
- Wzmacnianie poczucia wartości i kształtowanie adekwatnej samooceny uczniów.
- Wdrażanie do poszanowania wartości i norm moralnych.
- Przeciwdziałanie agresji i innym ryzykownym zachowaniom (np. uzależnieniom).
- Wspieranie ucznia w sytuacjach trudnych.
- Przeciwdziałanie przedwczesnej inicjacji seksualnej.
- Propagowanie zdrowego stylu życia.
Dekalog nauczyciela naszej szkoły:
- Działać na serce przez miłość, na rozum przez przekonanie, uspokajać swoim spokojem, być cierpliwym, rozsądnym i opanowanym, unikać emocji i nieprzemyślanych decyzji.
- Zachęcać a nie zniechęcać, pobudzać do działania, aktywności , wiary we własne siły.
- Sukces ucznia moim sukcesem.
- Być mediatorem, pośredniczyć między szkołą, domem, środowiskiem lokalnym.
- Dążyć do kompromisu, widzieć sytuację nie tylko oczami nauczyciela ale ucznia.
- Otwierać duszę dziecka na piękno, uczyć wrażliwości , poczucia dobrego smaku, taktu, kultury bycia w każdej sytuacji.
- Aby zło zwyciężać ze złem walczyć trzeba – dawać dziecku szanse poprawy , pokazywać drogę ku dobremu.
- Nadzieja jest matką mądrych, którzy umieją daleko patrzeć – uczyć perspektywicznego spojrzenia w przyszłość, mądrego planowania życia.
- Najlepszym przykładem : przykład własnego życia – staram się być pogodnym i uśmiechniętym człowiekiem, uczciwie i mądrze kierować własnym życiem.
- Pamiętać, że bilansem każdego dnia jest zaakceptowanie jego rezultatu wraz z rozczarowaniem i trudem.
Sposoby realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki:
v ćwiczenie umiejętności wynikających z treści programu,
v wygłaszanie prelekcji, pogadanek na podstawie aktualnych źródeł,
v korzystanie z literatury, czasopiśmiennictwa, środków audiowizualnych tv, internet, video,
v udostępnianie filmów, czasopism, gier edukacyjnych,
v prezentacja wybranej tematyki w formie gazetki ściennej,
v konkursy szkolne: plastyczne, literackie, sportowe,
v spotkania ze specjalistami
Treści programu będą realizowane podczas:
v lekcji i zajęć pozalekcyjnych
v godzin wychowawczych
v zajęć z pedagogiem szkolnym, psychologiem, zaproszonymi specjalistami
v spotkań z rodzicami
Metody pracy:
v praca w grupach, praca w małych grupach
v krąg
v praca w parach
v burza mózgów
v drama, odgrywanie scenek
v rysunek
v ćwiczenia integracyjne, relaksacyjne
v gry i zabawy
v rozmowy indywidualne
v pokazy, warsztaty
v spotkania z zaproszonymi gośćmi
v wyjścia, spacery
v realizacja projektów edukacyjnych
Formy pracy:
v praca indywidualna
v zbiorowa
v grupowa
v koła zainteresowań
Założenia programowe wynikające z celów szczegółowych realizowane będą przez:
v Nauczycieli
v Uczniów
v Rodziców
v Pedagoga
v Psychologa
v Pielęgniarki szkolnej
v Dyrekcji
Zadania do realizacji
ZADANIA |
OBSZARY |
DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE |
I. Wspieranie rozwoju osobowego ucznia jako najważniejszego czynnika chroniącego przed podejmowaniem zachowań ryzykownych |
1. Promowanie zdrowego stylu życia, w tym:
|
- organizowanie konkursów, quizów, zabaw o charakterze prozdrowotnym - zajęcia w ramach godzin wychowawczych - realizacja projektów edukacyjnych - spotkania z pielęgniarka szkolną, lekarzami specjalistami - pogadanki, prelekcje, rozmowy, pokazy - treningi asertywności - zajęcia sportowe |
2. Ukierunkowanie na wzmacnianie więzi rodzinnych. |
- wycieczki, spotkania z udziałem rodziców - promowanie znaczenia pozytywnych więzi rodzinnych w formie ulotek, folderów, prelekcji dla rodziców |
|
3. Budowanie poczucia własnej wartości:
|
- pełnienie przez poszczególnych uczniów funkcji klasowych i szkolnych - praca Samorządu Uczniowskiego - imprezy planowane i organizowane przez uczniów przy wsparciu nauczycieli: dyskoteki, itd. - zajęcia w ramach godzin wychowawczych - realizacja projektów edukacyjnych - rozgrywki sportowe itp. - organizowanie zajęć socjoterapeutycznych |
|
4. Uświadamianie znaczenia prawidłowej komunikacji interpersonalnej. |
- zajęcia z zakresu komunikowania się, - dawanie przykładu właściwego komunikowania się |
|
5.Osiąganie pozytywnego wpływu grupy jako całości na poszczególnych uczniów
|
- imprezy klasowe: „Andrzejki”, „Mikołajki”, Wigilia - wyjścia do teatru, kina - wycieczki klasowe - samopomoc koleżeńska - imprezy planowane i organizowane przez uczniów przy wsparciu nauczycieli: dyskoteki, itd. - realizacja projektów edukacyjnych |
|
6. Zwiększanie efektywności uczenia się i nauczania. |
- organizowanie życia dydaktycznego i wychowawczego klasy w oparciu o pracę grupową - dostosowywanie wymagań do indywidualnych możliwości ucznia - stosowanie ciekawych i różnorodnych metod i form pracy na lekcji |
|
7. Ukazywanie korzyści płynących z późnej inicjacji seksualnej. |
- organizowanie spotkań o tematyce profilaktycznej, - zajęcia w klasach |
ZADANIA |
OBSZAR |
DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE |
II. Minimalizowanie oddziaływania czynników ryzyka |
1.Używki: papierosy, alkohol, środki odurzające. |
Zajęcia i dyskusje w klasach na temat: - szkodliwości palenia papierosów - wpływu alkoholu i środków odurzających na organizm człowieka i funkcjonowanie społeczne - negatywnego wpływu alkoholizmu na relacje w rodzinie i wśród najbliższych - form pomocy osobom uzależnionym - AIDS i HIV – wiedza o chorobie, zagrożeniu oraz sposobach ochrony przed nią Przestrzeganie ustalonych procedur postępowania. Dyżury nauczycieli – kontrola toalet, okolic szkoły. Szybka interwencja, rozmowa z uczniem, natychmiastowe powiadomienie rodziców. Współpraca z rodzicami: - spotkanie dla rodziców uczniów dotyczące zapoznania z procedurami postępowania, obowiązującymi w szkole odnośnie uczniów mających kontakt z używkami - zapoznawanie z wynikami diagnozy i planowanymi działaniami szkoły w zakresie profilaktyki uzależnień - spotkania profilaktyczno–informacyjne dla rodziców Spotkania z Policją: - konsekwencje prawne zażywania używek przez młodzież |
2.Wagary. |
Zajęcia i dyskusje w klasach: - uświadamianie negatywnych konsekwencji wagarowania, - przedstawianie korzyści płynących z systematycznego uczestniczenia w lekcjach. Kontrola frekwencji uczniów – szybka interwencja. Rozpoznawanie i analiza przyczyn wagarowania: - rozmowy z uczniami, - rozmowy z rodzicami – włączanie rodziców do wspólnych działań profilaktycznych. Współpraca z Policją, Kuratorami, Sądem Rodzinnym - wnioskowanie o zmobilizowanie do wypełniania obowiązku szkolnego. |
|
3.Agresja i przemoc. |
Zajęcia i dyskusje w klasach na temat: - agresji i przemocy - sposobów reagowania w sytuacjach trudnych - metod radzenia sobie ze złością i gniewem - sposobów radzenia sobie ze stresem - kontroli własnych emocji - sposobów okazywania uczuć - rozwiązywania konfliktów (np. metodą negocjacji). Szybka interwencja w przypadku zaistnienia zachowań agresywnych i przemocy - reagowanie na arogancję i wulgaryzmy - rozmowy z uczniami. |
Jasne sformułowanie zasad zachowania i współżycia społeczności uczniowskiej i ocena ich przestrzegania. Współpraca z rodzicami w zakresie: - informowania o zaistniałych zdarzeniach - pomocy dziecku w rozwiązywaniu jego problemów, - postaw rodziców wobec zachowań agresywnych dzieci - potrzeb i zachowań dzieci w wieku dorastania. Spotkanie z Policją: - odpowiedzialność uczniów za swoje czyny w świetle przepisów prawa. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną: - konsultowanie indywidualnych przypadków. Współpraca z Policją, MOPS, GOPS, kuratorami, Sądem Rodzinnym. |
||
4.Zagrożenia w sieci. |
Zajęcia w klasach na temat: - stron www stanowiących zagrożenie dla młodego człowieka - pogłębienia wiedzy o Internecie - możliwości i sposobów szukania pomocy w sytuacjach cyberprzemocy - uzależnienia od komputera oraz Internetu Współpraca z rodzicami w zakresie: - informowania rodziców o zaistniałych zdarzeniach - informowania o cyberprzemocy i uzależnienia od komputera - informowanie rodziców o możliwościach szukania pomocy w zakresie zagrożeń w sieci. |
5.Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. |
Monitoring placówki: - dyżury podczas przerw. Zapoznanie uczniów ze sposobami bezpiecznego poruszania się w ruchu ulicznym i drogowym, bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych, gazowych, niekontrolowanego rozpalania ognia itp.: - nauka bezpiecznego poruszania po drodze, - spotkanie z policjantem, - zapoznanie się z Kodeksem Ruchu Drogowego, - spotkanie z przedstawicielami Straży Pożarnej. Zajęcia w klasach na temat zachowania bezpieczeństwa w szkole, w domu, podczas wypoczynku letniego i zimowego. |
Ewaluacja
Szkolny program profilaktyki jest dokumentem otwartym i może podlegać modyfikacjom. Ewaluacja zakłada sprawdzenie stopnia osiągnięcia spodziewanych efektów przy pomocy:
- obserwacji zachowań uczniów w różnych sytuacjach;
- rozmów i wywiadów z uczniami, rodzicami i nauczycielami;
- badania ankietowe przeprowadzone wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
Spodziewane efekty:
- Społeczność szkolna promuje zdrowy styl życia.
- Uczniowie utrzymują poprawne kontakty z koleżankami i kolegami z klasy.
- Uczniowie znają i stosują zasady dobrej komunikacji interpersonalnej.
- Mniejsza liczba uczniów wagaruje.
- Uczniowie nie przejawiają postaw i zachowań agresywnych.
- Uczniowie nie używają środków odurzających i znają konsekwencje ich używania.
- Uczniowie znają rodzaje zagrożeń wynikających z korzystania z internetu.
Propozycje działań interwencyjno – profilaktycznych szkoły
- Doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie postępowania w konkretnych przypadkach i stosowania form pomocy poprzez organizowanie szkoleń Rad Pedagogicznych (warsztaty, WDN).
- Doposażenie biblioteki szkolnej w materiały dotyczące publikacji profilaktycznych.
- Włączenie Samorządu Uczniowskiego do konkretnych działań.
- Organizowanie systematycznych i profilaktycznych zajęć edukacyjnych w ramach lekcji wychowawczych, zastępstw lub spotkań dodatkowych.
- Stała współpraca z rodzicami w celu przekazywania im wiedzy na temat zagrożeń, także zapoznanie ich z działaniami wynikającymi z planu.
- Współpraca z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi.
- Zapewnienie uczniom możliwości racjonalnego i efektywnego wykorzystywania czasu wolnego poprzez uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę ( zajęcia w świetlicy, dyskoteki, wycieczki, imprezy okolicznościowe itp.)
Szkolny Program Profilaktyki został zaopiniowany przez Radę Rodziców w dn. 27.09.2013 r. i przyjęty do realizacji Uchwałą Rady Pedagogicznej w dn. 30.09.2013 r.