Zespoły rewalidacyjno-wychowawcze
W 1997 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Łęczycy powstał pierwszy zespół rewalidacyjno - wychowawczy. Obecnie w naszej placówce funkcjonują trzy zespoły rewalidacyjno-wychowawcze, które pracują w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim. Zajęcia organizuje się dla dzieci i młodzieży od 3 do 25 roku życia.
Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosownie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Zajęcia obejmują przede wszystkim:
- naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości ucznia,
- kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom ucznia,
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
- rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,
- naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań ucznia oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są specyficzną formą realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Nie wyodrębnia się etapów edukacyjnych i klas, uczestnicy zajęć nie podlegają przepisom w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania, nie otrzymują świadectw. Zajęcia prowadzone są w oparciu o Indywidualny Program Rewalidacyjno-Wychowawczy opracowany przez prowadzącego zajęcia nauczyciela we współpracy z psychologiem, na podstawie wskazań zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
W pracy z dziećmi i młodzieżą nauczyciele wykorzystują szereg metod pracy. Należą do nich:
terapeutyczna metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
metody M.Ch. Knillów – Program ,,Dotyk i Komunikacja”, ,,Programy Aktywności”,
muzykoterapia, relaksacja przy muzyce,
praca żywiołami (wiatr, woda, ziemia, ogień),
stymulacja polisensoryczna podczas zajęć ,,Porannego kręgu” – stymulacja według pór roku,
elementy metody Snoezelen,
chromoterapia (terapia kolorami),
różnorodne techniki plastyczne,
terapia ruchowa.
Bardzo się staramy, aby czas spędzony w placówce był pełen serdeczności, ciekawych wrażeń oraz maksymalnego bezpieczeństwa, komfortu i wygody.