Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w ramach programu "Za życiem"
Zajęcia rozpoczęły się w grudniu 2017r. Dokonano wówczas, wśród dzieci z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, rozeznania zaleceń poradni psychoogiczno - pedagogicznej i przydzielono odpowiedni rodzaj zajęć. Zorganizowano i przeprowadzono 96 godzin zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla 29 dzieci. Zajęcia prowadzone były przez nauczycieli i specjalistów: psychologa, terapeutę mowy, terapeutę integracji sensorycznej, terapeutę terapii pedagogicznej i terapii behawioralnej. Zajęcia prowadzone były w oparciu o metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Metodę Knillów i komunikację metodą Makaton.
Zajęcia ukierunkowane były na wyrównywanie zaburzeń rozwoju społecznego, emocjonalnego i poznawczego dzieci, rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym. Zajęcia przyczyniły się do poprawy funkcjonowania dzieci, m.in. do wydłużeniu koncentracji uwagi, lepszego nawiązania kontaktu na poziomie wzrokowym, podjęciem interakcji w zabawie z terapeutą, adekwatnym do sytuacji użyciem komunikatu, poprawą koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz zwiększeniem motywacji dziecka do działania.
2018
W okresie marzec – lipiec 2018r. zorganizowano i przeprowadzono 510 godzin zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla 35 dzieci. Od października do grudnia 2018r. przeprowadzono 270 godzin zajęć dla 34 dzieci. W zajęciach uczestniczyły dzieci w wieku od 1 roku do 8 lat. Zajęcia prowadzone były przez nauczycieli i specjalistów: psychologa, terapeutę mowy, terapeutę Integracji Sensorycznej, terapii Metodą Tomatisa, terapii pedagogicznej, terapii behawioralnej i terapii ręki. Zajęcia prowadzone były również w oparciu o metodę ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne i program aktywności Knillów. Na potrzeby prowadzonych zajęć zakupiono meble i sprzęt specjalistyczny oraz pomoce dydaktyczne. Doposażono salę do terapii pedagogicznej i terapii mowy. Zakupione zostały m.in. gry logopedyczne, lustro logopedyczne, sylaby do wczesnej nauki czytania, klocki konstrukcyjne, puzzle logiczne, zgadywanki obrazkowo – dźwiękowe, zestaw do ćwiczeń motoryki ręki, przewlekanki, radioodtwarzacz, układanki do ćwiczeń pamięci, koncentracji uwagi i klasyfikowania.
Udzielono wsparcia rodzinom dzieci, w postaci rozmów i konsultacji indywidualnych, przedstawienia wskazówek dotyczących pracy z dzieckiem w domu. Omówiono efekty podejmowanych działań oraz postępy dzieci.
2019 r.
W okresie marzec – czerwiec 2019r. zorganizowano i przeprowadzono 578 godzin zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla 41 dzieci. Od września do grudnia 2019r. przeprowadzono 462 godziny zajęć dla 44 dzieci. W zajęciach uczestniczyły dzieci w wieku od 1 roku do 8 lat. Przeprowadzone zajęcia przyczyniły się do poprawy funkcjonowania dzieci, m.in. do lepszego nawiązania kontaktu na poziomie wzrokowym, wytworzenia wspólnego pola uwagi, wydłużenia koncentracji uwagi, podjęcia interakcji w działaniu, poprawy sprawności w zakresie motoryki dużej i małej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej, równowagi i precyzji ruchów. Poprawie uległa dojrzałość społeczna, odporność emocjonalna – właściwe reagowanie na odmowę, lepsza autokontrola emocji i ich adekwatne wyrażanie. Prowadzone zajęcia zwiększyły szanse edukacyjne dzieci, które w czerwcu 2019r. zakończyły terapię wczesnego wspomagania i od września podjęły naukę w szkole.
2020r.
Od marca do lipca 2020 zorganizowano i przeprowadzono zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla 48 dzieci. Część dzieci zakończyła realizację wsparcia i od września podjęła naukę w szkole. W okresie wrzesień - grudzień 2020r. przeprowadzono zajęcia dla 41 dzieci. Uczestniczyły w nich dzieci w wieku od 2 roku życia do 8 lat. Zajęcia ukierunkowane były na wyrównywanie zaburzeń rozwoju społecznego, emocjonalnego i poznawczego dzieci, rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym.
Całokształt oddziaływań terapeutycznych przyczynił się do poprawy funkcjonowania psychospołecznego dzieci, zgodnie z ich indywidualnymi możliwościami.