Zajęcia w Sali Doświadczania Świata
Sala Doświadczania Świata to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie wyposażone w rożnego rodzaju urządzenia stymulujące rozwój zmysłów. Głównym celem jzajęć w SDŚ jest stworzenie możliwości odbierania nowych bodźcóww, zbogacenie doświadczeń oraz mile spędzenie czasu w atmosferze relaksu i pełnej akceptacji . Pobyt w Sali pozwala na chłonięcie, badanie i kontrolowanie szerokiego zakresu bodźców zmysłowych w przystępnym otoczeniu. Zwiększa poczucie zaufania i odprężenia, dając możliwość cieszenia się doznaniami zmysłowymi.
W bezpiecznym, wygodnym otoczeniu podstawowe zmysły są pobudzane muzyką, efektami świetlnymi i łagodnymi wibracjami. Pozytywne działania przenoszą się w inne sytuacje i w konsekwencji stymulacja i interakcja prowadzą do poprawy komunikacji.
Pracując z dzieckiem w Sali Doświadczania Świata staramy się wpływać na jego wszechstronny rozwój przede wszystkim poprzez:
1 Stymulację percepcji wzrokowej
- aktywizowanie zmysłu wzroku (doświadczanie bodźców wzrokowych)
- rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji wzrokowej
- wydłużanie czasu koncentracji wzroku na bodźcach wizualnych
- rozwijanie kierunkowości spostrzegania (zdolności poruszania oczami we wszystkich kierunkach i podążania wzrokiem za poruszającymi się przedmiotami)
- rozwijanie pamięci wzrokowej (przewidywanie kolejności następujących po sobie czynności, przedmiotów, barw)
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- kształcenie analizy i syntezy wzrokowej
2. Stymulację percepcji słuchowej
- aktywizowanie zmysłu słuchu
- poszerzanie zasobu doświadczeń w zakresie percepcji słuchowej
- usprawnianie koncentracji na bodźcach słuchowych
- zmniejszanie lęku przed dźwiękami nieznanymi
- reagowanie na różne sygnały (szukanie źródła dźwięku)
- rozwijanie umiejętności różnicowania dźwięków otoczenia i dźwięków mowy
- rozwijanie pamięci, analizy i syntezy słuchowej
-oddziaływanie na samopoczucie i nastrój
3. Stymulację percepcji dotykowej
-zachęcanie ucznia do badania przedmiotów o różnej fakturze
-nabywanie różnych doświadczeń dotykowych
-ćwiczenia zdolności manualnych
-rozwój aktywności ruchowej
4 . Stymulację zmysłu równowagi
- doświadczanie ruchu
- normalizowanie napięcia mięśniowego
- rozwijanie orientacji w schemacie ciała
- rozwijanie orientacji przestrzennej
- wzbogacanie aktywność
Zajęcia prowadzi : Beata Staniszewska