Zajęcia stymulujące rozwój dużej i małej motoryki
Zajęcia ukierunkowane są na stymulowanie rozwoju dużej i małej motoryki, wdrażanie do różnych form aktywności ruchowej oraz korygowanie zaburzeń, utrudniających prawidłowe funkcjonowanie dziecka w zakresie psychoruchowym.
I. Cele:
- Poprawa ogólnej sprawności motorycznej i jakości życia dziecka,
- Wzmocnienie siły mięśniowej,
- Eliminowanie ograniczeń w stawach,
- Dostarczanie prawidłowych wzorców psychomotorycznych w tym budowanie i uzyskanie wzorca prawidłowej postawy i prawidłowego przenoszenia ciężaru ciała,
- Stymulacja koordynacji wzrokowo-ruchowej ,
- Poprawa precyzji ruchów rąk.
II. Metoda pracy
- Indywidualna.
III. Zestawy ćwiczeń:
- Ćwiczenia dużej motoryki i rozwijające reakcje równoważne,
- Ćwiczenia postawy ciała przygotowujące do pracy stolikowej,
- Ćwiczenia stabilizacyjne,
- Ćwiczenia doskonalące stabilizację obręczy barkowej,
- Ćwiczenia percepcji czuciowej,
- Ćwiczenia percepcji wzrokowej,
- Ćwiczenia koordynacji bilateralnej i lateralizacji,
- Ćwiczenia manipulacji,
- Aktywności kształtujące prawidłowy chwyt i sprawność rąk,
- Ćwiczenia rozwijające umiejętności grafomotoryczne.
IV. Ewaluacja programu
Podczas realizacji programu zakłada się systematyczną ewaluację umiejętności dziecka poprzez:
- Stałą obserwację dzieci i zapisywanie spostrzeżeń na karcie informacyjnej.
- Rozmowy z rodzicami.
- Rozmowy z wychowawcami przedszkola.
- Analizę kart i wytworów pracy dzieci.
W końcowym etapie realizacji programu zostanie przeprowadzona ocena poziomu funkcjonowania ruchowego w zakresie dużej i małej motoryki na podstawie „Karty rozwoju dużej i małej motoryki”.
mgr Iwona Krawczak